REGULAMIN ROZLICZANIA KOSZTÓW ZUŻYTEJ WODY I ODPROWADZANYCH ŚCIEKÓW ORAZ POZOSTAŁYCH KOSZTÓW ZWIĄZANYCH Z ZAOPATRZENIEM W WODĘ
w Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Zacisze” w Warszawie
Załącznik do Uchwały nr 4/2021 Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Zacisze” z dnia 15 kwietnia 2021 r.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
a) ustawę z dnia 15 grudnia2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1465, z późn. zm.),
b) ustawę z dnia11 maja 2001 r. Prawo o miarach (Dz.U. z 2020 r. poz. 2166),
c) ustawę z dn.7 czerwca2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2020 r., poz. 2028, z późn. zm.),
d) rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 759),
e) Uchwałę nr XV/375/2019 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie m.st. Warszawy, gmin: Michałowice, Nieporęt, Raszyn, Serock, Wieliszew oraz miast Piastów i Pruszków,
f) Decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 24 kwietnia 2018 r. zatwierdzająca taryfę dla miasta stołecznego Warszawy, gmin: Michałowice, Nieporęt, Raszyn, Serock, Wieliszew oraz miast Piastów i Pruszków.
a) dostawca wody – przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ‑ przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. ‑ Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. 1292i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086), jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność;
b) dostawca wodomierzy – firma, z którą Spółdzielnia zawarła umowę na dostawę wodomierzy;
c) odbiorca wody – Spółdzielnia Mieszkaniowa „Osiedle Zacisze” w Warszawie .
d) użytkownik lokalu – członek spółdzielni, właściciel lokalu niebędący członkiem spółdzielni, osoba niebędąca członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, osoba pełnoletnia stale z nimi zamieszkująca w lokalu (z wyjątkiem pełnoletnich zstępnych pozostających na ich utrzymaniu), osoba faktycznie korzystająca z lokalu;
e) wodomierz indywidualny ‑ przyrząd pomiarowy w rozumieniu ustawy Prawo o miarach zainstalowany na zlecenie Spółdzielni za zaworem odcinającym wodę do lokalu (w tym lokalu wykorzystywanego bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni, tj. pomieszczeń biurowych i gospodarczych) i posiadający ważną cechę legalizacyjną;
f) wodomierz ogrodowy – wodomierz indywidualny odliczający ilość wody bezpowrotnie zużytej do podlewania zieleni, zainstalowany zgodnie z wytycznymi dostawcy wody oraz zgłoszony przez Spółdzielnię do dostawcy wody;
g) wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym;
h) podlicznik – wodomierz mierzący ilość pobranej wody dla nieruchomości, która jest podłączona do wodomierza głównego obsługującego więcej niż jedną nieruchomość;
i) okres rozliczeniowy – sześciomiesięczny okres wyznaczony terminami dwóch kolejnych odczytów wodomierzy;
j) norma zużycia wody –przyjęte przez Spółdzielnię do rozliczeń średnie miesięczne zużycie wody zimnej na osobę, wynoszące 4m3;
k) zaliczka – miesięczna opłata wynikająca z liczby osób faktycznie korzystających z lokalu obliczana w oparciu o normę zużycia wody oraz obowiązującą łączną cenę wody i usługi odprowadzenia ścieków.
§ 2.
Koszty ponoszone przez Spółdzielnię z tytułu dostawy wody i odprowadzonych ścieków na rzecz Przedsiębiorstwa wodociągowo‑kanalizacyjnego składają się z opłat za:
a) ilość pobranej wody,
b) ilość odprowadzonych ścieków.
II. ROZLICZANIE KOSZTÓW ZUŻYTEJ WODY WEDŁUG WSKAZAŃ WODOMIERZY GŁÓWNYCH
§ 3.
§ 4.
Ilość odprowadzonych ścieków dla nieruchomości ustala się jako ilość pobranej wody zgodnie z § 3 pomniejszoną o wskazania wodomierzy ogrodowych w danej nieruchomości w okresie od 15.04 do 15.09.
§ 5.
a) w nieruchomościach, w których nie ma lokali wykorzystywanych bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni, tj. pomieszczeń biurowych lub gospodarczych z ujęciem wody, koszty zużycia wody dostarczanej do nieruchomości rozliczane są na wszystkich użytkowników lokali w danej nieruchomości.
b) w nieruchomościach, w których znajdują się lokale wykorzystywane bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni, tj. pomieszczenia biurowe lub gospodarcze z ujęciem wody, koszty zużycia wody dostarczanej do nieruchomości rozliczane są na wszystkich użytkowników lokali w danej nieruchomości oraz Spółdzielnię (obciążają koszty zarządzania, administracji i biura).
III. ROZLICZANIE KOSZTÓW ZUŻYTEJ WODY WEDŁUG WSKAZAŃ WODOMIERZY INDYWIDUALNYCH ORAZ PODLICZNIKÓW
§ 6.
- zmiany stawek, na ostatni dzień obowiązywania stawek przed zmianą,
- awarii skutkującej niekontrolowanym wyciekiem wody w danej nieruchomości, na ostatni dzień miesiąca, w którym wystąpiła awaria.
- na początku oraz na końcu okresu wegetacyjnego, tj. 15 kwietnia i 15 września;
- w okresie letnim, każdorazowo w terminie planowanego odczytu wodomierza głównego (w ciągu 3 dni od daty odczytu wodomierza głównego).
§ 7.
IV. ROZLICZANIE RÓŻNIC
§ 8.
Różnicę wynikającą z kwoty faktur wystawionych przez dostawcę wody na daną nieruchomość a kosztem zużycia wody wynikającym z sumy wskazań liczników indywidualnych w tej nieruchomości rozlicza się w następujący sposób:
a) w nieruchomościach, w których wszystkie ujęcia wody są opomiarowane, różnica stanowi koszt eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej;
b) w nieruchomościach, w których znajdują się lokale wykorzystywane bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni, tj. pomieszczenia biurowe lub gospodarcze z nieopomiarowanym ujęciem wody, różnica obciąża Spółdzielnię (koszty zarządzania, administracji i biura).
§ 9.
W przypadku wykrycia przez Spółdzielnię poboru wody z pominięciem wodomierzy indywidualnych lub podliczników, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, użytkownik lokalu ponosi koszty różnic wskazanych w § 8 za okres rozliczeniowy, w którym to wykrycie nastąpiło oraz za okres poprzedzający.
§ 10.
a) wodomierzem głównym oraz przed licznikami indywidualnymi i podlicznikami - jako różnicę wskazań licznika głównego i liczników indywidualnych lub podliczników w miesiącu, w którym wystąpiła awaria skorygowaną o średniomiesięczną różnicę tych wskazań z ostatniego okresu rozliczeniowego;
b) podlicznikiem oraz przed licznikami indywidualnymi - jako różnicę wskazań podlicznika i liczników indywidualnych w miesiącu, w którym wystąpiła awaria, skorygowaną o średniomiesięczną różnicę tych wskazań z ostatniego okresu rozliczeniowego;
c) licznikiem indywidualnym - jako różnicę zużycia wody w miesiącu, w którym wystąpiła awaria a średniomiesięcznym zużyciem wody z ostatniego okresu rozliczeniowego.
V. PRAWA I OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI
§ 11.
Do obowiązków Spółdzielni należy:
a) rozliczanie użytkowników lokali za dostawę wody i odprowadzanie ścieków dwa razy do roku na podstawie odczytów, o których mowa w §6;
b) każdorazowe powiadomienie Użytkownika lokalu o zmianie cen wody i odprowadzenia ścieków przez podanie ich aktualnej wysokości w sposób ogólnie przyjęty w Spółdzielni;
c) prowadzenie wykazu zamontowanych w zasobach Spółdzielni wodomierzy z uwzględnieniem rodzaju wodomierza (indywidualny, ogrodowy, główny, podlicznik), numeru, przypisanego adresu/lokalu, daty montażu;
d) zlecanie okresowych legalizacji i wymiany wodomierzy w ramach zaliczki zbieranej na ten cel;
e) pisemne przesłanie wytycznych zainstalowania wodomierzy w lokalu użytkownika, który zgłosi chęć zainstalowania wodomierza ogrodowego w swoim lokalu;
f) odbiór i plombowanie nowo zainstalowanych wodomierzy;
g) protokołowanie stanów liczników przed wymianą;
i) zgłoszenie do dostawcy wody wodomierzy ogrodowych zgodnie z obowiązującymi wytycznymi.
§ 12.
VI. OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKA LOKALU
§ 13.
Użytkownik lokalu obowiązany jest:
a) użytkować wodomierz indywidualny zgodnie z jego przeznaczeniem;
b) zgłaszać niezwłocznie do Spółdzielni zauważone nieprawidłowości w działaniu wodomierza;
c) zgłaszać niezwłocznie do Spółdzielni awarie skutkujące niekontrolowanym wypływem wody wraz z dokumentacją fotograficzną lub nagraniem video;
d) w terminach podanych przez Spółdzielnię udostępnić szafkę na klatce schodowej dla dokonania kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza.