Regulamin rozliczania kosztów zużytej wody i odprowadzonych ścieków oraz pozostałych kosztów związanych z zaopatrzeniem w wodę (Uchwała RN nr 4/2021 z dnia 15 kwietnia 2021r.)
  • Aktualności
  • Spółdzielnia
  • Obsługa osiedla
  • Statut i regulaminy
  • Organy Spółdzielni
  • Do pobrania
  • Dokumenty Spółdzielni
  • Konkursy
  • Kartoteka online
  • RODO
  • Bezpieczeństwo
Regulamin rozliczania kosztów zużytej wody i odprowadzonych ścieków oraz pozostałych kosztów związanych z zaopatrzeniem w wodę (Uchwała RN nr 4/2021 z dnia 15 kwietnia 2021r.)
Strona główna > Statut i regulaminy > Regulaminy > Regulamin rozliczania kosztów zużytej wody i odprowadzonych ścieków oraz pozostałych kosztów związanych z zaopatrzeniem w wodę (Uchwała RN nr 4/2021 z dnia 15 kwietnia 2021r.)
wróć do listy
strona główna
pobierz PDF
drukuj stronę
do góry strony

 

REGULAMIN ROZLICZANIA KOSZTÓW ZUŻYTEJ WODY I ODPROWADZANYCH ŚCIEKÓW ORAZ POZOSTAŁYCH KOSZTÓW ZWIĄZANYCH Z ZAOPATRZENIEM W WODĘ

w Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Zacisze” w Warszawie

Załącznik do Uchwały nr 4/2021 Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Zacisze” z dnia 15 kwietnia 2021 r.

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.

  1. Poniższy regulamin rozliczania kosztów zużytej wody i odprowadzanych ścieków stosuje się w nieruchomościach zarządzanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Osiedle Zacisze”, zwaną dalej „Spółdzielnią”.
  2. Regulamin rozliczania kosztów zużytej wody opracowany został w oparciu o obowiązujące przepisy, w szczególności o:

a) ustawę z dnia 15 grudnia2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1465, z późn. zm.),

b) ustawę z dnia11 maja 2001 r. Prawo o miarach (Dz.U. z 2020 r. poz. 2166),

c) ustawę z dn.7 czerwca2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2020 r., poz. 2028, z późn. zm.),

d) rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 759), 

e) Uchwałę nr XV/375/2019 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 4 lipca 2019 r. w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie m.st. Warszawy, gmin: Michałowice, Nieporęt, Raszyn, Serock, Wieliszew oraz miast Piastów i Pruszków,

f) Decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 24 kwietnia 2018 r. zatwierdzająca taryfę dla miasta stołecznego Warszawy, gmin: Michałowice, Nieporęt, Raszyn, Serock, Wieliszew oraz miast Piastów i Pruszków.

  1. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

a) dostawca wody – przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ‑ przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. ‑ Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r.  1292i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086), jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność;

b) dostawca wodomierzy – firma, z którą Spółdzielnia zawarła umowę na dostawę wodomierzy;

c) odbiorca wody – Spółdzielnia Mieszkaniowa „Osiedle Zacisze” w Warszawie .

d) użytkownik lokalu – członek spółdzielni, właściciel lokalu niebędący członkiem spółdzielni, osoba niebędąca członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, osoba pełnoletnia stale z nimi zamieszkująca w lokalu (z wyjątkiem pełnoletnich zstępnych pozostających na ich utrzymaniu), osoba faktycznie korzystająca z lokalu;

e) wodomierz indywidualny ‑ przyrząd pomiarowy w rozumieniu ustawy Prawo o miarach zainstalowany na zlecenie Spółdzielni za zaworem odcinającym wodę do lokalu (w tym lokalu wykorzystywanego bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni, tj. pomieszczeń biurowych i gospodarczych) i posiadający ważną cechę legalizacyjną;

f) wodomierz ogrodowy – wodomierz indywidualny odliczający ilość wody bezpowrotnie zużytej do podlewania zieleni, zainstalowany zgodnie z wytycznymi dostawcy wody oraz zgłoszony przez Spółdzielnię do dostawcy wody;

g) wodomierz główny – przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu wodociągowym;

h) podlicznik – wodomierz mierzący ilość pobranej wody dla nieruchomości, która jest podłączona do wodomierza głównego obsługującego więcej niż jedną nieruchomość;

i) okres rozliczeniowy – sześciomiesięczny okres wyznaczony terminami dwóch kolejnych odczytów wodomierzy;

j) norma zużycia wody –przyjęte przez Spółdzielnię do rozliczeń średnie miesięczne zużycie wody zimnej na osobę, wynoszące 4m3;

k) zaliczka – miesięczna opłata wynikająca z liczby osób faktycznie korzystających z lokalu obliczana w oparciu o normę zużycia wody oraz obowiązującą łączną cenę wody i usługi odprowadzenia ścieków.

§ 2.

Koszty ponoszone przez Spółdzielnię z tytułu dostawy wody i odprowadzonych ścieków na rzecz Przedsiębiorstwa wodociągowo­­‑kanalizacyjnego składają się z opłat za:

a) ilość pobranej wody,

b) ilość odprowadzonych ścieków.

II. ROZLICZANIE KOSZTÓW ZUŻYTEJ WODY WEDŁUG WSKAZAŃ WODOMIERZY GŁÓWNYCH

§ 3.

  1. Jeżeli wodomierz główny mierzy ilość pobranej wody w jednej nieruchomości, ilość wody zużytej w nieruchomości określają wskazania tego wodomierza głównego, wykazywane na fakturach wystawianych Spółdzielni przez dostawcę wody zgodnie z zapisami umowy o dostawę wody i odprowadzania ścieków zawartej pomiędzy Spółdzielnią a dostawcą wody.
  2. Jeżeli wodomierz główny mierzy ilość pobranej wody w dwóch nieruchomościach, które nie mają podliczników, ilość zużytej wody ustalana jest na podstawie wskazań wodomierza głównego zbiorczo dla obydwu nieruchomości.
  3. Jeżeli wodomierz główny mierzy ilość pobranej wody w dwóch nieruchomościach, z których jedna wyposażona jest w podlicznik, ilość zużytej wody w nieruchomości wyposażonej w podlicznik ustalana jest na podstawie wskazań tego podlicznika, a ilość zużytej wody w nieruchomości niewyposażonej w podlicznik ustalana jest na podstawie różnicy wskazań wodomierza głównego i podlicznika.

§ 4.

Ilość odprowadzonych ścieków dla nieruchomości ustala się jako ilość pobranej wody zgodnie z § 3 pomniejszoną o wskazania wodomierzy ogrodowych w danej nieruchomości w okresie od 15.04 do 15.09.

§ 5.

  1. Na całkowite koszty zużycia wody w nieruchomości w danym okresie rozliczeniowym składają się koszty wynikające z dostaw wody zimnej i odprowadzonych ścieków.
  2. Całkowite koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków określa się w oparciu o faktury wystawiane Spółdzielni Mieszkaniowej na podstawie wskazań wodomierza głównego.
  3. Koszty zużycia wody dostarczanej do nieruchomości rozliczane są w następujący sposób:

a) w nieruchomościach, w których nie ma lokali wykorzystywanych bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni, tj. pomieszczeń biurowych lub gospodarczych z ujęciem wody, koszty zużycia wody dostarczanej do nieruchomości rozliczane są na wszystkich użytkowników lokali w danej nieruchomości.

b) w nieruchomościach, w których znajdują się lokale wykorzystywane bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni, tj. pomieszczenia biurowe lub gospodarcze z ujęciem wody, koszty zużycia wody dostarczanej do nieruchomości rozliczane są na wszystkich użytkowników lokali w danej nieruchomości oraz Spółdzielnię (obciążają koszty zarządzania, administracji i biura).

III.      ROZLICZANIE KOSZTÓW ZUŻYTEJ WODY WEDŁUG WSKAZAŃ WODOMIERZY INDYWIDUALNYCH ORAZ PODLICZNIKÓW

§ 6.

  1. Odczyty wodomierzy indywidualnych i podliczników w Spółdzielni odbywają się drogą radiową.
  2. Odczytu radiowego wodomierzy z nakładką elektroniczną dokonuje dostawca wodomierzy na dzień 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku.
  3. Dodatkowego odczytu wodomierzy indywidualnych i podliczników dokonuje się w przypadku:

-     zmiany stawek, na ostatni dzień obowiązywania stawek przed zmianą,

-     awarii skutkującej niekontrolowanym wyciekiem wody w danej nieruchomości, na ostatni dzień miesiąca, w którym wystąpiła awaria.

  1. W przypadku wodomierzy ogrodowych odczytu dokonuje się:

-     na początku oraz na końcu okresu wegetacyjnego, tj. 15 kwietnia i 15 września;

-     w okresie letnim, każdorazowo w terminie planowanego odczytu wodomierza głównego (w ciągu 3 dni od daty odczytu wodomierza głównego).

§ 7.

  1. Użytkownik lokalu wnosi zaliczkę na poczet kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków wraz z pozostałymi opłatami na poczet kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
  2. Zarząd Spółdzielni dokonuje obliczenia zaliczki na podstawie deklaracji złożonej przez użytkownika lokalu o liczbie osób faktycznie korzystających z lokalu.
  3. W przypadku, gdy użytkownik lokalu deklaruje, że lokal jest niezamieszkały, użytkownik wnosi zaliczkę za 1 (jedną) osobę.
  4. Wynikającą z rozliczenia zużycia wody nadpłatę albo niedopłatę użytkownik lokalu uwzględnia w miesięcznej opłacie na poczet kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi odpowiednio poprzez: potrącenie albo dopłatę.
  5. W przypadku uszkodzenia wodomierza, podstawą do rozliczenia zużycia wody do dnia wymiany wodomierza jest średnie zużycie wody wykazywane przez ten wodomierz z ostatniego okresu rozliczeniowego.
  6. W przypadku zbycia lokalu w trakcie trwania okresu rozliczeniowego saldo z tytułu rozliczenia wody dotyczy nowego użytkownika lokalu.

IV. ROZLICZANIE RÓŻNIC

§ 8.

Różnicę wynikającą z kwoty faktur wystawionych przez dostawcę wody na daną nieruchomość a kosztem zużycia wody wynikającym z sumy wskazań liczników indywidualnych w tej nieruchomości rozlicza się w następujący sposób:

a) w nieruchomościach, w których wszystkie ujęcia wody są opomiarowane, różnica stanowi koszt eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej;

b) w nieruchomościach, w których znajdują się lokale wykorzystywane bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni, tj. pomieszczenia biurowe lub gospodarcze z nieopomiarowanym ujęciem wody, różnica obciąża Spółdzielnię (koszty zarządzania, administracji i biura).

§ 9.

W przypadku wykrycia przez Spółdzielnię poboru wody z pominięciem wodomierzy indywidualnych lub podliczników, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, użytkownik lokalu ponosi koszty różnic wskazanych w § 8 za okres rozliczeniowy, w którym to wykrycie nastąpiło oraz za okres poprzedzający.

§ 10.

  1. Ilość wody utraconej w wyniku awarii szacuje się odpowiednio w przypadku niekontrolowanego wypływu wody za:

a) wodomierzem głównym oraz przed licznikami indywidualnymi i podlicznikami - jako różnicę wskazań licznika głównego i liczników indywidualnych lub podliczników w miesiącu, w którym wystąpiła awaria skorygowaną o średniomiesięczną różnicę tych wskazań z ostatniego okresu rozliczeniowego;

b) podlicznikiem oraz przed licznikami indywidualnymi - jako różnicę wskazań podlicznika i liczników indywidualnych w miesiącu, w którym wystąpiła awaria, skorygowaną o średniomiesięczną różnicę tych wskazań z ostatniego okresu rozliczeniowego;

c) licznikiem indywidualnym - jako różnicę zużycia wody w miesiącu, w którym wystąpiła awaria a średniomiesięcznym zużyciem wody z ostatniego okresu rozliczeniowego.

  1. Ilość wody utraconej, oszacowaną w sposób określony w ust. 1, Spółdzielnia zgłasza u dostawcy wody w celu odstąpienia od naliczania opłat za ścieki, które w wyniku awarii nie zostały odprowadzone do kanalizacji.
  2. Uwzględnione przez dostawcę wody reklamacje obniżają koszty odprowadzenia ścieków odpowiednio nieruchomości lub lokalu.

V. PRAWA I OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI

§ 11.

Do obowiązków Spółdzielni należy:

a) rozliczanie użytkowników lokali za dostawę wody i odprowadzanie ścieków dwa razy do roku na podstawie odczytów, o których mowa w §6;

b) każdorazowe powiadomienie Użytkownika lokalu o zmianie cen wody i odprowadzenia ścieków przez podanie ich aktualnej wysokości w sposób ogólnie przyjęty w Spółdzielni;

c) prowadzenie wykazu zamontowanych w zasobach Spółdzielni wodomierzy z uwzględnieniem rodzaju wodomierza (indywidualny, ogrodowy, główny, podlicznik), numeru, przypisanego adresu/lokalu, daty montażu;

d) zlecanie okresowych legalizacji i wymiany wodomierzy w ramach zaliczki zbieranej na ten cel;

e) pisemne przesłanie wytycznych zainstalowania wodomierzy w lokalu użytkownika, który zgłosi chęć zainstalowania wodomierza ogrodowego w swoim lokalu;

f) odbiór i plombowanie nowo zainstalowanych wodomierzy;

g) protokołowanie stanów liczników przed wymianą;

i) zgłoszenie do dostawcy wody wodomierzy ogrodowych zgodnie z obowiązującymi wytycznymi.

§ 12.

  1. W przypadku, gdy po zakończeniu okresu rozliczeniowego zostanie stwierdzone, że średnie zużycie wody zimnej jest co najmniej o 25% wyższe od normy zużycia wody, Spółdzielnia ma prawo jednostronnie dokonać zmiany normy zużycia wody dla lokalu na kolejny okres rozliczeniowy, dostosowując ją do rzeczywistego zużycia.
  2. Spółdzielnia ma prawo przeprowadzać niezapowiedziane kontrole prawidłowości funkcjonowania wodomierzy indywidualnych.

VI. OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKA LOKALU

§ 13.

Użytkownik lokalu obowiązany jest:

a) użytkować wodomierz indywidualny zgodnie z jego przeznaczeniem;

b) zgłaszać niezwłocznie do Spółdzielni zauważone nieprawidłowości w działaniu wodomierza;

c) zgłaszać niezwłocznie do Spółdzielni awarie skutkujące niekontrolowanym wypływem wody wraz z dokumentacją fotograficzną lub nagraniem video;

d) w terminach podanych przez Spółdzielnię udostępnić szafkę na klatce schodowej dla dokonania kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza.

Dodatkowe informacje licencyjne:
House icon made by Freepik from www.flaticon.com is licensed under CC BY 3.0
Magnifier, up, next, previous, PDF, printer, person icons made by SimpleIcon from www.flaticon.com are under CC BY 3.0
Lato font © by Łukasz Dziedzic & Adam Twardoch
jQuery, jQuery-GUI © by The jQuery Foundation
jQuery-Actual © by Ben Lin